Posted by: childagain | January 10, 2009

Din mesajele protosinghelului Nicodim Măndiţă

Glitter Graphics


Prima
data am luat in mana o carte a domniei-sale cu totul si cu totul
intamplator. Nu am fost niciodata adepta stricta a cartilor
bisericesti. Dar, pot sa spun ca m-a cucerit prin intelepciune,
simplitate si smerenie – trei insusiri care atat de greu se gasesc
alaturate, mai ales la intelectualii veacului nostru (printre care ma
numar si eu, din pacate)! De altfel, adevarurilor enuntate de domnia-sa
nici nu le-ar fi stat bine “incotosmanate” in cuvinte de prisos!

Asadar, ca sa nu ma lungesc, iata ce spune “Glasul adevarului” – un subcapitol al cartii sale – traducere dupa Lammenais :

– Nu ma vor asculta, Doamne.

– Nu te-ngriji de asta. Cei buni te vor asculta; si cuvantul tau,
sapat, dar nevazut in inimile celorlalti, li se va arata cu totul viu
[…]
– Doamne, stii bine
ca sunt batran, fara putere si fara glas. Ingaduie credinciosului tau
supus sa se odihneasca putin inainte de a pleca.[…]

– Dar tocmai de aceea n-ai vreme de pierdut.[…] Nu cauta odihna acolo
unde ea nu este.; ea va veni la vremea ei. Adu-ti aminte de acei care,
culcandu-se in mormant, si-au pus sabia sub cap. Sabia este capatatiul
celor tari.
– Voi merge,
Doamne, ori unde vei voi Tu sa merg; voi indeplini cu sfintenie tot
ceea ce Tu-mi vei porunci; voi lupta pentru dreptatea Ta pana la ultima
suflare.
– Mergi, dar, si nu avea teama de nimic!”

Acest
mesaj e, de fapt, unul universal. Fiecare a cunoscut cate o “noapte a
vietii sale”, cate un moment in care parea mult mai usor sa lase
teatrul vietii sa se desfasoare singur, sau cu alti actori. Dar, se pare
ca nu acesta e planul Lui in legatura cu noi toti! Fiecare trebuie sa ne
jucam rolul incredintat, si n-avem voie sa trisam!( Dupa cum spune si
Coelho in “Al cincilea munte: “Nu vor sa mearga? Atunci se vor satura
stand.”
)

Si, apropo de odihna, si de dureri, iata un minunat capitol
care vorbeste despre acestea : “Ingerul luminii”. El incepe cu o
adunare cereasca, la care participa Iisus, sfintii, mucenicii si
profetii. Scopul acesteea era de a gasi o cale prin care oamenii sa fie
ajutati din nou, intrucat durerile lor erau prea mari. Si, Iisus s-a
gandit sa cheme Ingerul Luminii (un inger neasemuit de frumos, care
raspandea “o lumina de foc, pe care ochii oamenilor n-o pot
vedea,fiindca ochii trupului nu sunt de-ajuns”, si avea fata acoperita
cu un val alb.) Iata mesajul incredintat ingerului :
“Tu
ai fost altadata pe pamant, acoperit cu valul des al misterelor
religiei, si oamenii nu te-au vazut. Totusi, ai adus mari servicii,
pentru ca ai creat jertfa, renuntarea, datoria, credinta, nadejdea si
mila, care sunt cele dintai trepte la tronul Iubirii Divine.Tu vei
merge iar pe pamant, dar cu fata descoperita, si vei spune oamenilor :
Biruinta
sufletului si implinirea fagaduintelor se apropie.Cresteti pe copii
vostri in scoala iubirii si veti putea face minuni. Dar tineti bine
minte, nu se pune petec nou la haina veche! Deci, oamenii care sunt robi
ai averilor au lanturi groase de picioarele lor si nu pot urca sa vada
zorile libertatii si ale iubirii universale. Botezati pe copii cu foc si
cu Duhul Sfant si fagaduintele Evangheliei se vor implini, iar voi veti
gusta o fericire ce nici n-ati visat vreodata. Mergi, copilul meu, vei
intalni pe pamant impotrivire, dusmanie, dar cel putin fii sigur ca nu
te vor arde, nici nu te vor rastigni…”

Si ingerul a plecat,
si-a scos valul, dar tot nu-l vedea nimeni (fiindca “ochii trupului nu
erau de-ajuns”, dupa cum s-a spus anterior).
Mergea pe langa
copilasi, si se ruga pentru ei. Le vorbea si parintilor lor, dar unii
credeau ca auzeau vorbe goale, sau ca le voia cineva raul.
Vedea
scris pe statui cuvantul “Fratie”. Se intreba atunci de ce se urasc
oamenii! Ar fi fost mult mai bine sa puna fratia in inimi!
Mergea
prin biblioteci si vedea prin toate cartile idei nobile si inaltatoare,
in cuvinte ce se apropiau mult de cele ale lui Iisus. “Fiul
lui Dumnezeu era slavit, educatorii, scriitorii, filosofii scriau si
predicau iubirea, fratia, cinstea si dreptatea.`Ciudat – zicea ingerul
– dragostea e in tot locul pe dinafara, unde nu trebuie

, si nu se mai afla inauntru, in inimile oamenilor`.”
Ingerul
mergea peste tot si le striga sa isi schimbe educatia, sa ii invete pe
copii adevarurile Evanghelice: ca dupa pocainta si jertfa, vor avea
libertate, bucurie, mantuire.“Invatati pe copii calea lui Iisus”.
Intr-un tarziu, se intoarse in cer si, ingenunchind la picioarele lui, ii spuse aceste lucruri lui Iisus:
“Doamne,
ma intorc asa cum m-ai trimis. Oamenii sunt tot ca acum 2000 de ani,
cand Te-au rastignit.[…]Nu am facut nimic din ce trebuia sa fac.”

Si
atunci, povestea spune ca Iisus si cerul intreg au plans, gandindu-se
ca vor trebui sa mai treaca inca multi ani pana ce Evangheliile sa fie
cu adevarat intelese.
Dar, nu stiu de ce, eu nu sunt atat de
pesimista! In ciuda durerilor si incercarilor vietii, cred ca sunt
oameni care le inteleg cu adevarat, si altii care incep sa le
inteleaga. Poate ca unii nici macar nu le-au citit, dar le traiesc
mesajul! Si, mai cred ca viata si vorbele lui Iisus au deschis o fisura,
initial mica, dar cu timpul tot mai larga, pana ce a devenit o bresa
serioasa in “carnea timpului”. Nu ma refer la extremismele religioase,
ci la adevaratul crestinism – ilustrat de sfinti si mucenici.
Si,
cred si ca o mica fisura exista in sufletul fiecaruia dintre noi.Chiar
daca initial nu prea o simtim, sau, daca o simtim – ne deranjeaza! Ne
deranjeaza, pentru ca ne face sa privim inauntru…Dar, ea exista,
vrem, nu vrem, si cu timpul, se va largi…cat va permite harul pentru
fiecare!

 

“Nimic
nu e mai dureros in aceasta viata decat a te lupta sa dobandesti
dragostea lui Hristos. Este o lupta de dimensiuni
cosmice.”(Arh.Sofronie Saharov)


Responses

  1. Aproape ca nu am ce spune. Decit: "Carte de invatatura, cinste cui te-a scris!"

  2. Divin textul.
    Am inteles ca ati mai avut un blog, sunt indiscreta sa intreb ce blog?
    O seara placuta!

  3. Altmarius, îţi scrisesem un mail în care îmi exprimam nişte îndoieli, dar se pare că nu ai ajuns să îl citeşti. Mă gândeam dacă e bine să mai pun asemenea texte pe blogul tău, ca să nu stârnească iar discuţii. Ştiu cât ţii la blogurile tale, şi mi-ar părea rău să te simţi iar contrariat.
    În rest, mulţumesc pentru aprecieri- eşti generos, ca întotdeauna! O zi cu folos!

  4. Mulţumesc, Misha, e doar un text uman creat pe o temă divină!
    Despre vechiul meu blog, desigur că îţi pot spune, dar în mod sigur nu l-ai cunoscut, pentru că l-am şters prin vară. Semnam sub nick-ul Soul, şi era cu tematică predominent religioasă, dar mai scriam şi alte lucruri, inclusiv poezii.
    O seară bună şi ţie, mulţumesc de trecere!

  5. Minunată însemnare. Nu pot să o comentez. Din păcate nu am profunzimea, instruirea, lectura şi trăirea necesară să comentez aceste însemnări. Pot doar să-ţi spun că, de fiecare dată, găsesc aici exact mesajul de care am nevoie. Nimic nu este întâmplător!
    Mulţumesc pentru tot ce sufletul tău aşterne aici, aducând un strop de lumină în sufletul meu atât de dornic de o clipă de linişte şi împăcare.

    Îmi pare rău că ai şters celălat blog. Eu l-am iubit foarte mult, ca dovadă că el mai există încă pe lista blogurilor mele favorite. Am fost plăcut impresionată când, recomandând actualul tău blog unei cititoare a blogului meu (o persoană foarte draguţă care însă îmi scrie pe mail neîndrăznind să scrie comentarii pe bloguri) m-a întrebat dacă ai mai avut un blog pe care l-ai şters. Asta este dovada că eşti citită şi că stilul tău este inconfundabil!
    Te îmbrăţişez cu toată dragostea!

  6. Mulţumesc,dragă Mirela, pentru încurajarea adusă de vorbele tale, într-un moment destul de dificil! Nu ştiu dacă ai auzit, dar am avut, împreună cu altmarius, nişte confruntări ideologice cu reprezentanţii altor sisteme de gândire, mai puţin creştine. Asta nu înseamnă că erau neapărat oameni răi, doar că gândirea lor nu concorda cu a noastră, şi cu principiile noastre!
    Din spusele tale, ceea ce mă bucură foarte mult este să aflu că blogurile mele şi-au îndeplinit mesajul. Aproape nici nu mai contează cine a semnat acolo, contează că unii oameni au găsit acolo ceea ce aveau nevoie.
    Te îmbrăţişez şi eu, şi mă bucur întotdeauna de vizitele tale, care îmi aduc o boare de aer proaspăt…şi cald!:)

  7. Simplitatea este o ipocrizie, o gluma. Nimic in lume nu este alcatuit din parti simple, nimic simplu nu exista in aceasta. „Orice adevar este simplu” este o fictiune utila sau placuta, forma comoda a spiritului, nu certitudine, reprezinta orgoliul sau teama ascunsa a spiritului speculativ. Adevarul este unul, „niciodata pur si aproape niciodata simplu” (Paler). Jocul nuantelor, al aparentelor, simturi, sentimente, instincte, sete de absolut, maya indica, formele iluzorii ale spatiului empiric, esenta, ochii trupului, etc, aceste probleme nu permit omului captiv al naturii decat umbrele acestei grote platonice, care este lumea, fiind singurele accesibile. „Lumea aparenta este unica, lumea adevarata nu-i decat un adaos mincinos”. (Nietzsche) La ce bun sa spui „o lumina de foc, pe care ochii oamenilor n-o pot vedea”, „si ingerul a plecat, si-a scos valul, dar tot nu-l vedea nimeni, fiindca ochii trupului nu erau de-ajuns"?

    Nicodim Mandita ramane cu mesajele lui in afara de sufletul omului de rand. Omul cautator al adevarului seamana cu pribeagul furat de iluzia schimbarii peisajului, inecat in fluviul ireal al imaginilor, al simbolurilor neevocatoare, care depasesc simpla observatie si mirarea. Daca l-as lua in serios pe acest Nicodim Mandita, as trebui sa accept ca lucrurile in sine apartin divinitatii si ca sunt comunicate celor alesi, prin revelatie. Nu stiu de ce, dar imi vine sa rad.

  8. Child, imi cer scuze, dar nu l-am primit! Pe care adresa mi l-ai scris? (am vreo 14 adrese de mail, dar cea pe care o citesc mai des, este altmarius@weblog.ro
    Daca poti trimite-l din nou: dar imi fac placere toate insemnarile tale, iar daca cineva va mai sari peste cal, il voi spamui fara discutie. Prefer 2-3 comentatori buni si la obiect, decit 100 de Birschtenka. Daca vei dori, poti continua fara probleme; de rest, ma ocup eu.

  9. Altmarius, ţi l-am trimis pe adresa de gmail, de fapt – acum sunt două mailuri!:) Îţi explicam acolo că îmi pare rău că acele confruntări au avut loc pe blogul tău, şi că nu vreau să fii afectat de aceste disensiuni.Dacă acei oameni au vrut o lămurire în legătură cu postările mele, e mai bine să îmi asum numai eu răspunderea! Ştiu cât te afectează tot ceea ce se întâmplă pe blogurile tale, şi apreciez cu atât mai mult că, în aceste condiţii, ai fost alături de mine.
    Spămuirea e o soluţie, într-adevăr, pentru cei care folosesc un limbaj suburban, şi care nu au respect pentru munca cuiva. Dar, cu cei care sunt pur şi simplu "contra", într-un mod oarecum normal:), eu zic că trebuie discutat, şi m-am gândit că aceste discuţii te-ar putea afecta.
    În rest, numai bine, şi îţi urez o duminică minunată…şi liniştită!

  10. Kira, te-ai apropiat foarte mult de adevăr, foarte mult! Se vede că sunt lucruri care te preocupă, şi că vrei să afli care e adevărul în legătură cu relaţia om-divinitate. La fel am început şi eu, ba chiar, eu eram mult mai ostilă revelaţiei!:) Aveam o încredere aproape nemărginită în raţiunea şi puterea omului.
    Însă, atunci când începi să simţi puţin din puterea revelaţiei (adică, să ţi se deschidă mintea în mod uluitor, şi să pricepi lucruri care înainte îţi erau străine, legate de subiecte pe care le credeai numai pentru teologi şi alţi "specialişti"), vezi cât de limitată era gândirea ta anterioară, şi cât de…copilărească! Da, înainte de a ne face El să înţelegem – adică, să îi cerem noi asta, şi El să ne acorde acest dar – suntem ca nişte copii care refuză să aprindă "becul", pentru că ei cred că văd mai bine!
    Toate, absolut toate marile adevăruri ale omenirii au fost "revelate", şi nu aflate prin gândirea limitată umană! Biblia este în întregime un produs al revelaţiei, dar desigur că are un sens ascuns, dincolo de "întâmplările" de suprafaţă. Toate marile descoperiri ştiinţifice au fost "insuflate", sau revelate! Einstein era un om profund religios, şi era conştient că există o Forţă care îl inspiră."Coincidenţele sunt acele întâmplări în care Dumnezeu ţine să rămână necunoscut", spunea el. Şi că "însăşi perfecţiunea universului dovedeşte existenţa unui Creator."
    Dar, există un lucru pe care nu l-ai înţeles în totalitate. Aceste lucruri sunt comunicate "aleşilor", după cum bine ai spus, dar toţi putem fi aleşi, numai să vrem! Dacă El vede că avem dorinţa sinceră de a căuta adevărul, că avem în noi iubirea şi capacitatea de a ne devota, ne va dărui şi restul…adică, descoperirea prezenţei Lui în lume, şi în viaţa noastră, într-un mod în care nu îl vom mai putea nega!
    Şi marii scriitori au trecut prin această căutare dureroasă – vezi Eliade, Blaga, Arghezi! Ei au transpus această căutare în opere care ajung la sufletele tuturor.

    Despre simplitate, pot spune că ai dreptate! Nimic nu e "simplu" de la început. Brâncuşi spune că "simplitatea este o complexitate rezolvată". Dar, tot el adaugă că, pe măsură ce te detaşezi de lucruri, şi te apropii de scânteia divină din tine, ajungi la "esenţe", adică înţelegi lucrurile în esenţa lor. Am scris o postare şi despre el, pe altmariusliterar.
    Ca o concluzie,putem spune că simplitatea e, de fapt, capacitatea de a "rezuma", de a "extrage esenţele".
    Mă bucur că ai trecut pe aici, şi îţi doresc să găseşti acele răspunsuri care te frământă! Dar, pentru asta, trebuie să Îl rogi să ţi le dea…:)


Leave a Reply

Categories

Cartea cu desene

Un loc in care am stins deznadejdea si am aprins speranta! Un loc cu praf de vise implinite!

ankalavinia

...din inima, cu suflet

drumuldinmine

Salut frumusețea din tine și în tăcere îți iubesc întunericul, OM.

Bio Vivo Terapii

Vindecarea este modul de comunicare al Spiritului!

biovivoblog

Bio este viata

Haide la ţară!

Viaţa unui orăşean la ţară. Ieşirea din sistem!

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Port cuvântul, că-i sunt omul, care-i duce-un rost, ca pomul: Nu-i pe lume armonie mai înaltă și mai vie, ca frumoasa POEZIE! Maria BOTNARU

nou despre nou

pace si lumina - pastrati rodul vietii

Zully's Words

Citește și mergi mai departe

Muzica care sapa

This WordPress.com site is the bee's knees

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Trezire divina

Lumina si iubire - IUBITI-VA DRAGII MEI !!!

Alexandru V. Dan

Proza . Fantasy . Poezie . Eseu

Blogul unui om

Ești liber să trăiești.

Artele şi ştiinţele vieţii

Safiriu e sufletul meu, călător impregnat cu tainice lumi, amuş un catarg cu peri mătăsoşi, mânezi o crisalidă de cerneală.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

naomikko

Have a great journey.

innerspacejournal

O revistă de explorare a frumosului din gând

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

