Posted by: childagain | February 1, 2009

Platon şi mitul peşterii

S-a vorbit mult, de către filosofi şi profesori de filosofie, despre acest mit al lui Platon. Eu nu am pretenţia de a-l aborda într-o manieră strict “profesională”, de aceea mă voi rezuma la a releva doar acele aspecte oricând actuale, şi pe care Platon presupun că le-a şi gândit astfel – atemporale.
Într-unul dintre cele mai importante Dialoguri ale sale – “Republica” – Platon aminteşte despre o peşteră în care se află mai mulţi oameni, cufundaţi într-un semiîntuneric. La un moment dat, cineva aduce un desen, şi îl pune pe perete. Fiecare dintre ei, în funcţie de locul unde se află situat, şi de modul cum cade lumina în dreptul său, vede altceva în acest desen.Unii văd doar o înşiruire de puncte, alţii, linii, alţii, o schiţă de imagine. Dar, fiecare îşi apără propria “percepţie”, şi nici nu vrea să audă de a celorlalţi.
La un moment dat, unul dintre ei observă de unde vine puţina lumină: de undeva, de sus. El începe să urce, înţelegând că, fără lumină, nu va putea vedea întregul desen. Drumul e lung şi greu, şi de multe ori, e gata să renunţe! Însă, într-un final, ajunge afară, la lumina soarelui.După un iniţial moment de orbire, el începe să vadă clar în lumină. Realizează cât de nefericiţi erau cei închişi în peşteră, şi că el trebuia să le descrie şi lor lumina, sau să le arate drumul spre lumină.
Întors în peşteră, el le vorbeşte celorlalţi despre drumul pe care trebuiau să îl urmeze, pentru a putea vedea clar. Dar, cei mai mulţi nu îl ascultă, iar dintre cei care îl ascultă, mulţi nu îl cred, sau nu sunt dispuşi să lase confortul peşterii pentru a vedea o lumină iluzorie pentru ei. În cele din urmă, deranjaţi de părerile lui, ei se reped asupra lui, pentru a-l ucide.
Cred că se poate observa cu uşurinţă extraordinara alegorie pe care a descris-o Platon – unul dintre oamenii care “au văzut lumina” – pentru toate generaţiile care vor urma. Chiar şi în zilele noastre, de suprem avânt ştiinţific şi tehnologic, majoritatea lumii se află tot într-o “peşteră” din punct de vedere spiritual. Fiecare individ, sau ţară, îşi apără cu îndârjire “viziunea sa asupra desenului”, sau “punctul de vedere”, foarte rar manifestând dorinţa de a vedea lucrurile în adevărata lumină. Pentru că drumul spre lumină e greu, şi anevoios, după cum au înţeles toţi înţelepţii, sfinţii şi învăţătorii lumii, precum şi cei care i-au urmat. Şi, de multe ori, e mai uşor să îl ucizi pe cel care aduce Lumina, pentru a putea rămâne în semiîntunericul călduţ cu care te-ai obişnuit. Acest lucru s-a întâmplat acum 2000 de ani, cu Mântuitorul nostru, şi de atunci, cu mulţi sfinţi şi mărturisitori.
Dar, întrucât nu intenţionez o expunere savantă, după cum am spus, mă opresc aici, lăsând pe fiecare dintre dv. să-şi  tragă propriile concluzii.

“E nevoie de curaj pentru a creşte, pentru a deveni ceea ce eşti cu adevărat.” (E.E.Cummings)



Responses

  1. E-he, multe stia Platon, m-am convins de mult. Numai ca lumina si adevarul, se pare, trebuie sa le descoperim singuri, altfel nu se pune. De aceea ni-s date experientele pamantene…🙂

  2. Copile, nu uita de cei care ne mint cand ne spun ca ne arata lumina…🙂

  3. Asel, sunt si din astia, dar nu trebuie sa ne incurcam din pricina lor! Oricum, dupa un timp, cei care nu au lumina proprie o vor consuma pe cea "de imprumut", ca licuricii cand vine ziua! Si vor aparea asa cum sunt…(Ei, stiu eu ca licuricii o "fabrica" pe a lor, dar n-am gasit alta comparatie!:))

  4. Foarte bine ales versetul, Diana! Si eu am amintit de faptul ca Mantuitorul a fost unul dintre "oamenii care au adus lumina in pestera". Si a Lui inca lumineaza si azi!

  5. Nu TREBUIE, nu… doar ca oamenii sunt din ce in ce mai debusolati. Impostorii sunt greu de identificat pentru a fi ocoliti.

  6. M-am gandit sa iti spun si ce sustinea acel maestru, amestecat prin idei nobile si inaltatoare: ca noi trebuie sa tindem a deveni Supraoameni, aflati dincolo de morala comuna. Pana si sfintenia e o limitare pentru un Supraom.

  7. In anul doi de facultate am avut un curs (surprinzator pentru mine) spectaculos din toate punctele de vedere ,filozofie la cel mai inalt grad de intelegere; de altfel lectorul era si este un om deosebit…si de atunci tot visez la acest "mit al pesterii ".Esti deosebita si stii asta ! Te imbratisez !

  8. Va recomand pildele din cultura japoneza si chineza. Sunt superbe. Daca aveti timp va recomand sa cititi. Merita.

  9. Am sa pun maine pe blog. 5 din japonia si 5 din china. Voi selecta cele mai frumoase

  10. 🙂 e nu, am facut un liezon intre mitul(simbolul) Pestelui la primii crestini, prefigurarea inconstienta a lui Platon si universalitatea Luminii ca si acceptiune de cale spirituala

  11. cealalta? :))) mai bine spune: una dintre celelalte

  12. Mulţumesc!

  13. Chiar te rog! Chiar dacă acum timpul meu e limitat, dacă găsesc ceva interesant, nu rezist, şi îmi fac timp!:)

  14. Da, e foarte adevarat, dar uneori ni se mai trimit de Sus niste mesageri, niste oameni cu misiuni deosebite, de luminare – ca un fel de "indicatoare ale drumului". Asa, ca sa nu ne ratacim pe multe carari…:)
    In rest, drumul e al nostru, si greselile noastre ne apartin!

  15. In cele din uma te-am regasit si "acasa"… se pare ca esti mai mult prin "vizite"…
    "Drumul spre Lumina" e poate greu… oricum noi ni-l pietruim si de intelepciunea in care zidim cest "pavaj" depinde si descoperirea propriei noastre lumini…

  16. In ultimul timp, mi-am neglijat putin ‘casa’, dar din bune intentii!:) Trebuiau sa fie ingrijite alte ‘case’!:)
    Asa e, drumul spre lumina e greu,dar trebuie facut, altfel nu ni s-ar fi cerut tocmai noua sa-l "pietruim"! Dupa cum spuneam mai sus, ni se dau niste indicatii, dar "pietrele" trebuie sa le punem singuri!
    Multumesc pentru vizita, si pentru "tovarasia de drum"!

  17. Sper ca prin vizitele facute, nu a trebuit sa dati si cu matura…
    Voi reveni destul de repede acasa, pentru a da eu cu matura – daca va fi cazul – oricum foarte multumesc pentru aceste vizite, care pentru mine au reprezentat o experienta extraordinara. Intr-un fel, mi s-a aratat si o alta cale de urmat, din pacate pentru mine destul de dificil de urmat…

  18. Nu am avut de ce, altmarius, pentru ca acolo era deja curat!:) Doar am udat florile, si am efectuat mici "scuturaturi"…Ca in orice casa a carei cheie iti e data in grija cand e proprietarul in concediu!
    Nu stiu ce alta cale ai vazut tu, dar mie mi se pare ca blogurile tale aveau deja o cale destul de buna! Desigur, sunt necesare si articole originale, dar si cele de pura informare isi au rolul lor, si eu sunt convinsa ca multi dintre cei obisnuiti cu aceste informatii, le-au dus lipsa!
    Oricum, "casele" isi asteapta in continuare proprietarul de drept!

  19. "Poporul care locuia intru intuneric va vedea lumina mare si voi cei ce locuiati in latura umbrei mortii, lumina va straluci peste voi"

    (Isaia VIII, 23; IX, 1).

  20. Ai si tu dreptate, intr-un fel! Si totusi, ei pot fi identificati, prin simtul interior, plus putin ajutor de Sus.
    In urma cu vreun an, m-am dus din curiozitate la un curs de spiritualitate tinut de un om caruia nu aveai ce sa-i reprosezi: integru, idealist, etc. Ca sa imi fac o idee mai completa, am cumparat vreo doua carti ale maestrului care infiintase cursul.Si, mi-a fost de-ajuns! Parca citeam printre randuri altceva decat frumoasele idei ale cursului.I-am spus si celui care tinea cursul, dar, desigur, el sustinea ideile maestrului. Si asa m-am lamurit!
    Si oamenii buni pot fi indusi in eroare, dar, daca au putin ajutor de Sus, si putina intutie, la un moment dat tot se vor trezi.

  21. 🙂 mitul…Peşte-rii

  22. Brânduşa, ai învăţat şi filosofie? Uite unde-mi stătea surioara de cruce!:) Mitul peşterii mi-a fost şi mie foarte drag, ca dealtfel întreaga filosofie esoterică.

    Te îmbrăţişez şi eu!

  23. Wyu, cealaltă surioară a mea, te referi la un mit al Peştelui Ri?:)Ştiu că Ri înseamnă ceva în japoneză, dar n-am cunoaşteri aşa de avansate!:)

    Te sărut, şi sper să te mai găsesc într-o seară pe mess!

  24. Wyu, uite un "liezon" la care eu nu ma gandisem! Pestele, simbol crestin…Oricum mie Platon imi apare drept un precursor al crestinismului.
    Iar Ri( sau rei) sa insemne lumina?
    Ia te uita ce mai poate scoate o minte luminata!:)

    Altfel vorbind, stii bine ca tu nu esti "una dintre", ci faci parte dintre primele mele surioare "titulare", alaturi de Mariana!:)


Leave a Reply

Categories

Cartea cu desene

Un loc in care am stins deznadejdea si am aprins speranta! Un loc cu praf de vise implinite!

ankalavinia

...din inima, cu suflet

drumuldinmine

Salut frumusețea din tine și în tăcere îți iubesc întunericul, OM.

Bio Vivo Terapii

Vindecarea este modul de comunicare al Spiritului!

biovivoblog

Bio este viata

Haide la ţară!

Viaţa unui orăşean la ţară. Ieşirea din sistem!

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Port cuvântul, că-i sunt omul, care-i duce-un rost, ca pomul: Nu-i pe lume armonie mai înaltă și mai vie, ca frumoasa POEZIE! Maria BOTNARU

nou despre nou

pace si lumina - pastrati rodul vietii

Zully's Words

Citește și mergi mai departe

Muzica care sapa

This WordPress.com site is the bee's knees

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Trezire divina

Lumina si iubire - IUBITI-VA DRAGII MEI !!!

Alexandru V. Dan

Proza . Fantasy . Poezie . Eseu

Blogul unui om

Ești liber să trăiești.

Artele şi ştiinţele vieţii

Safiriu e sufletul meu, călător impregnat cu tainice lumi, amuş un catarg cu peri mătăsoşi, mânezi o crisalidă de cerneală.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

naomikko

Have a great journey.

innerspacejournal

O revistă de explorare a frumosului din gând

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

