Posted by: childagain | February 13, 2009

Antevasin

 

De curând, am descoperit într-o carte pe care o citesc – “Mănâncă, roagă-te, iubeşte” – de Elizabeth Gilbert – o expresie care defineşte perfect condiţia căutătorului spiritual. Nu e vorba de maeştri sau de oameni aflaţi aproape de sfârşitul acestei căutări, ci de oameni obişnuiţi, ca mulţi dintre noi, oameni care se află, de multe ori,”la limita” dintre două lumi: cea “perfect perceptibilă”, sau realitatea noastră de toate zilele, şi cea inteligibilă, sau “Împărăţia” în care tindem să ajungem cu toţii. Acesta este sensul acestei expresii sanscrite (antevasin): “persoană aflată la graniţă”. În trecutul Indiei, această expresie desemna chiar persoanele care locuiau la graniţa aşezărilor umane, aproape de liziera pădurii, unde trăiau pustnicii, sau guru. Erau acei oameni care încă nu părăsiseră de tot lumea locuită, dar erau totuşi în căutarea unui maestru, a unui guru, aflat în pădure, şi pe care de multe ori îl serveau.
Fără să conştientizăm, mulţi dintre noi suntem ca acei antevasini, neaparţinând complet nici uneia dintre lumi. Lumea “reală” nu pare să fie pe deplin a noastră, dar nici nu o putem părăsi, fiind încă legaţi de ea prin legături trainice. (După cum spune Simone Weil: “Lucrurile acestei lumi sunt iluzorii şi ireale, dar lanţurile care ne leagă de ele sunt perfect reale.“) Însă, nici în lumea esenţelor nu suntem “locuitori permanenţi”, din cauza imperfecţiunilor noastre, care nu ne permit să rămânem acolo prea multă vreme.
Ce putem noi face, în acest caz? Nu cred că exista un răspuns “standard”! Cred că alegerea cea mai buna este să înaintăm, puţin câte puţin, fiecare pe calea aleasă, tot mai mult spre “interiorul pădurii”. Nu toţi avem posibilitatea salturilor spectaculoase, dar măcar ne putem croi câte o “cărare”, cu eforturi şi “zgârieturi”. Totul este să nu abandonăm, şi să ne “întoarcem în aşezare”!
Nu cred că mai sunt multe de spus pe aceasta temă. Fiecare “antevasin” cred că se va recunoaşte în descriere! Doar un lucru: tot în această carte am întâlnit încă o idee care mi s-a părut extraordinar de adevărată: aceea că fiecare om, sau loc, ar putea fi caracterizat de un cuvânt, unul singur, care să îl definească în esenţa lui. Doar că uneori, durează până ne găsim cuvântul corespunzător! De fapt, găsirea acestui cuvânt ar marca o etapă a maturităţii noastre spirituale. Este “numele” pe care ni-l dăm singuri, şi care ne exprimă mai bine decât cel de la naştere.
Şi acum, închei printr-o frază a unui rabin citat in Talmud, ale cărui cuvinte îmi par extrem de sugestive pentru tema noastră:
 

“Viaţa noastră este un pridvor. Trebuie să ne pregătim în pridvor, pentru a putea intra in palat.”


Responses

  1. Intrebari existentiale ,mai am prin buzunare ceva "fise",dar nu le voi folosi acum.Recent am achizitionat:Will Self -"Cum traiesc mortii",habar n-am ce contine,am rasfoit-o doar un pic in librarie.Titlul ei,hm,incitant…ma intreb :in viata asta suntem "vii" …daca nu acum..atunci cand? Iar daca aflu cum traiesc mortii,ati voi impartasi.Te imbratisez !

  2. Chiar te rog să îmi spui!:) De fapt, ideea este că nu există "morţi", ci doar suflete trecute în alt plan de existenţă, deci e normal să trăiască cumva! Morţi sunt doar cei "morţi spiritual", care trăiesc doar pentru ei-înşişi, şi ziua următoare!:)

    În altă ordine de idei, textul nu conţine atât întrebări, cât răspunsuri! Eu, cel puţin, când am aflat despre această expresie – antevasin – am simţit că am găsit un răspuns în ceea ce mă priveşte.

    Te îmbrăţişez şi eu, şi îţi doresc o seară cât mai frumoasă!

  3. ce bine ai descris…exact asa ma simt uneori..
    si aici
    si acolo.

  4. Hmm…suntem câţiva care ne simţim aşa!:) Poate mai mulţi, dar nu spun ei! Dar, meritul nu e al meu, ci al autoarei respective, care "mi-a servit pe tavă" această noţiune!:)

    Un week-end frumos să ai…indiferent de care parte!:)

  5. cand iubesti si cand te rogi nici sa bei, nici sa mananci nu-ti mai vine!

    vezi, asta solutie pe criza :))

  6. Adevăr grăit-ai, surioară!:) Din păcate, oamenii nu aleg taman soluţiile astea…:)

    Te sărut!


Leave a Reply

Categories

Cartea cu desene

Un loc in care am stins deznadejdea si am aprins speranta! Un loc cu praf de vise implinite!

ankalavinia

...din inima, cu suflet

drumuldinmine

Salut frumusețea din tine și în tăcere îți iubesc întunericul, OM.

Bio Vivo Terapii

Vindecarea este modul de comunicare al Spiritului!

biovivoblog

Bio este viata

Haide la ţară!

Viaţa unui orăşean la ţară. Ieşirea din sistem!

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Port cuvântul, că-i sunt omul, care-i duce-un rost, ca pomul: Nu-i pe lume armonie mai înaltă și mai vie, ca frumoasa POEZIE! Maria BOTNARU

nou despre nou

pace si lumina - pastrati rodul vietii

Zully's Words

Citește și mergi mai departe

Muzica care sapa

This WordPress.com site is the bee's knees

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Trezire divina

Lumina si iubire - IUBITI-VA DRAGII MEI !!!

Alexandru V. Dan

Proza . Fantasy . Poezie . Eseu

Blogul unui om

Ești liber să trăiești.

Artele şi ştiinţele vieţii

Safiriu e sufletul meu, călător impregnat cu tainice lumi, amuş un catarg cu peri mătăsoşi, mânezi o crisalidă de cerneală.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

naomikko

Have a great journey.

innerspacejournal

O revistă de explorare a frumosului din gând

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

