Posted by: childagain | March 3, 2009

Despre haos şi stabilitate

Pare o tematică oarecum “aleatorie”, dar, dacă privim viaţa reală, şi nu teoria, vedem că lucrurile nu stau chiar aşa! Haosul şi stabilitatea au roluri bine definite în viaţa noastră, chiar dacă noi nu le vedem uneori sensul succesiunii. De multe ori, nu vedem chiar nici un sens!
Pentru omul obişnuit, atunci când i se întâmplă ceva care îl scoate din rutină, sau chiar mai rău – îi dă peste cap aşa-zisa armonie a vieţii sale – acest fapt este privit, în funcţie de gravitatea “destabilizării”, fie drept o neplăcere, o enervare, o pacoste, sau pur şi simplu, o nenorocire! Orice clatină stabilitatea vieţii majorităţii oamenilor (de aceea am lăsat termenului “armonie” o marjă de îndoială) este privit automat drept negativ şi duşmănos. Exemplu: pierderea unei slujbe, a unei sume de bani, o ruptură afectivă, sau, pur şi simplu, ivirea unor condiţii noi cărora iniţial simte că nu le face faţă. De multe ori, aceste lucruri sunt considerate drept nenorociri, şi reacţia psihologică imediată este de respingere, de deplângere, de furie chiar. Uneori, ulterior se pot instala adevărate depresii.
Aceste reacţii au loc datorită necunoaşterii, sau neînţelegerii depline la modul spiritual, a faptului că schimbarea este o lege a vieţii. Şi, nu numai atât, dar nu se ştie faptul că haosul (aşa cum este el perceput în acele momente) reprezintă, după cum spune Lazarev, forma superioară a ordinii. Desigur, este o ordine în care noi nu putem vedea legătura cauză-efect, şi de aceea suntem derutaţi. Cineva o poate vedea, şi Acela este Partenerul nostru divin, dar nouă, în acele momente, nu ni se pare  de-ajuns!
Totuşi mai târziu, unii oameni preocupaţi de rostul vieţii lor, înţeleg, în mod surprinzător, că acel haos a fost, de fapt, benefic, pentru că pregătea o nouă ordine “inteligibilă”. Exemplu: după pierderea unei slujbe considerate bune, e posibil să găsim una şi mai bună, sau mai potrivită fondului nostru. O mutare nedorită în alt oraş, condiţionată de slujbă, poate fi prilejul descoperirii în acel loc a unor noi modalităţi de manifestare a aptitudinilor. O mare traumă emoţională ne poate înlesni o schimbare interioară extrem de benefică (desigur, dacă e înţeleasă în sensul adecvat), sau ne poate “propulsa” la un nou nivel de înţelegere a lucrurilor. Orice lucru considerat iniţial rău şi nedorit se dovedeşte a avea, ulterior, valoarea sa.
Acest tandem creaţie-distrugere se regăseşte şi în universul mare, la fel ca în acel mic. Hinduşii numeau aceste succesiuni de creaţie şi distrugere “respiraţiile lui Brahma”.
Totuşi, trebuie să precizez un lucru: am afirmat că haosul nu este un rău, ci o etapă necesară a vieţii noastre, chiar benefică, însă numai dacă îi înţelegem sensul, fie şi mai târziu. Dacă rămânem cramponaţi de viziunea noastră asupra stabilităţii, e firesc să nu îl putem privi niciodată drept benefic. Poate de aceea spunea Pasteur că hazardul favorizează numai spiritele pregătite”.
Ar fi multe de spus pe această temă, dar nu vreau să mă lungesc excesiv. Cred, totuşi, că în prezent din ce în ce mai mulţi oameni au început să înţeleagă fenomenele vieţii lor, şi să nu le privească doar drept “daturi”, fie ele bune, sau rele. Acum există atâtea posibilităţi de instruire şi înţelegere spirituală, mai multe şi mai “la vedere” ca în alte epoci! Însă, e drept că omul modern, dezvoltându-şi excesiv intelectul în dauna simţului sacru, a pierdut acea minunată atitudine a strămoşilor noştri, caracterizată prin expresia : Facă-se voia Ta. Poate că nu înţelegeau ei tot ce li se întâmpla, dar în mod cert, aveau o linişte şi o înţelepciune care nouă, în majoritate, ne lipseşte.
Şi mi se pare potrivit să închei printr-o frumoasă maximă zen, care exprimă destul de exact, zic eu, această realitate a succesiunii evenimentelor vieţii:
“În peisajul primăverii, nici un lucru nu e mai presus de altul. Crengile înflorite cresc, unele scurte, altele lungi.”
Sau, altfel spus:
“Sunt felurite lucrări, dar acelaşi Dumnezeu care lucrează totul în toţi.” (I Corinteni, 12.6)

Responses

  1. Tinind cont de faptul ca nu exista o perfecta curatenie morala si ca viata este destul de complicata,nu pot accepta in totalitate ideea ca acel dezechilibru in plan personal tine numai de Divin,si nu vine de la imperfecta viata si de la oameni asa cum sunt.Cautam sa construim un echilibru al nostru,cam rigid uneori, pentru a vizualiza mai bine inotul in riu si a avea sansa de supravietuire cine simte ca are conditie fizica si experienta suficienta se poate lansa in inotul in valuri uriase,dar aceasta sa fie numai optiunea sa.Inclin sa cred ca viata este complexa si grea prim comtributia oamenilor care au simtit nevoia sa-si faca greutati unii altora,sa-si complice propria existenta.Este adevarat ca o optica sanatoasa asupra vietii impartasita de oameni,ar avea efect pozitiv asupra calitatii acesteia.Dar acea lumina superioara trebuie sa patrunda in interiorul citor mai multi dintre oameni si sa ramina acolo.

  2. Ca de obicei, ai spus ceea ce trebuie!

  3. Paradoxal fara haos nu exista stabilitate, nu poate fi definit, so… trebuiesc integrate si aceptate in egala masura.

  4. Cred că ai dreptate, parţial, că unele dezechilibre vin şi de la oameni. Dar, într-un sens, chiar şi cele de la oameni sunt îngăduite tot de Dumnezeu. Altfel, ne-ar feri de ele!
    Asta e concluzia la care am ajuns după un lung proces de căutare. Şi acum, mă simt mai împăcată, acceptând altfel aşa-zisle eşecuri şi dureri ale vieţii. Am înţeles că toate ne învaţă câte ceva, dacă ne lăsăm învăţaţi!:)
    Sau, altfel spus, e vorba de dobândirea acelei optici sănătoase, de care spuneai.

    Mulţumesc pentru înţelegere, şi îţi doresc o zi frumoasă!

  5. Ne invartim pe orbita,pe acelasi ax,in jurul divinitatii, si-n zapaceala noastra gandim prea mult,criticam des,uitam sa ne bucuram,renuntam sa iubim…. .
    E o seara frumoasa de inceput de primavara – ati transmit prospetimea ei !

  6. Ne-nvârtim pân`ameţim şi cădem. Mai bine nu ne mai învârtim. Mergem încet înainte, pe cărarea viselor !

  7. Ca bine zici, Brandusa! Uitam cam de toate!:)
    Dar, cel mai ades suferim din neintelegerea cauzelor intamplarilor noastre.

    Multumesc pentru prospetime, chiar am nevoie, ca aici e mai mult frig decat prospetime!
    O seara frumoasa si tie, te sarut!

  8. Iu uite ce sigla frumoasa ti-ai confectionat, Dinu! Parca are un aer festiv!
    Asa e, tot inainte, pe carari…

    O seara buna, si sa pastrezi petrecerea in suflet!

  9. De cele mai multe ori uitam,dar nu asta ar fi esenta ci cat de mult,de des si de intens ne reintoarcem spre noi insine – noi suntem El,el este..noi.
    O alta imbratisare!

  10. Ei, doar am votat schimbarea, nu ? Schimbarea la faţă…

  11. Aceasta e atitudinea corectă! În alt sens, am putea spune că ordinea este doar o "stare momentană stabilizată" a haosului, pe când haosul ar fi, extrapolând spusele lui Lazarev, un fel de ordine "ridicată la putere", sau o compunere de ordini.

  12. In fond… nu exista nici haos, nici stabilitate. Cel putin nu in sensul pe care ii atribuim noi acestor cuvinte. Algoritmul vietii nu poate fi masurat, descompus, analizat si descifrat. Nici nu trebuie.

    Cand eram de-o schioapa am observat un lucru straniu: atunci cand imi doream ceva din tot sufletelul meu de copil, sau cand doream un anumit rezultat al unui eveniment, soarta imi dadea peste nas. De fiecare data. Odata ce am realizat asta, viata a devenit incredibil de frustranta. Apoi, insa, am avut urmatoarele ganduri: "Daca nu mi-as mai face griji? Daca as ramane complet impasibil fata de lucrurile pe care le vreau?" Imi puneam o dorinta, apoi nu ma mai gandeam deloc la ea.

    A fost greu… foarte greu. Dar in timp, ajunsesem sa fiu destul de impasibil fata de lucrurile si evenimentele din jurul meu. Nu ma gandisem la consecintele gandurilor mele si obtinusem altceva decat speram. Viata parea sa treaca tangential pe langa mine. Mi se implineau dorintele, da, dar era ceva diferit. Erau goale. Am avut norocul, insa, sa prind din zbor anumite ganduri: Daca ramai impasibil fata de toate lucrurile si evenimentele din jurul tau, atunci viata ta capata forma unei linii drepte si paralele cu solul, sau un alt plan referential; toate evenimentele, fie ele "pozitive" sau "negative" au, prin urmare, aceeasi incarcatura. Dar ce incarcatura? Dupa un timp, si dupa alte reflectii am conchis ca experientele ce ne apar in viata sunt purtatoare de mesaje. Iar mesajele acestea, daca le descoperi, iti imbogatesc existenta. Ti-o implinesc. Iar din linie dreapta, viata se transforma intr-o linie ascendenta.

    As putea continua pe tema asta… insa deja m-am lungit prea mult, si nu e spatiul meu:) Iar pentru asta imi cer mii de scuze.

    Iti doresc o zi senina si calduroasa!

    ps: Ai ales o tema draga mie:)

  13. Nu ai de ce să îţi ceri scuze, bnegativ! Mă bucur că ideile mele ţi-au "declanşat" amintirile!
    Treaba cu dorinţele e complicată, în sensul că şi aici trebuie păstrat un anumit echilibru. Ele nu trebuie să fie nici prea stăruitoare (în special cele privind aspecte materiale), dar nici părăsite cu totul. Atitudinea cea mai corectă ar fi aceea de a-ţi încredinţa dorinţa lui Dumnezeu, dar adăugând "Facă-se voia ta." Apoi, se zice că nu trebuie să te mai preocupi de ea, pentru că va avea El grijă. Dacă nu se îndeplineşte, înseamnă că nu era bună pentru tine.

    Experienţele sunt purtătoare de mesaje, da, dar nu numai ele, ci orice lucru mic din viaţa noastră. Îmi vine să zâmbesc amintindu-mi cum mergeam odată pe stradă, gândindu-mă la o problemă complexă a vieţii mele, şi încurcându-mă în tot felul de idei. Întâmplător, am ridicat capul, şi am văzut pe un perete o reclamă mare ce spunea:"Bla, bla,bla! Ce atâta vorbă?" Am început să râd de una singură!
    Pentru cine s-a "antrenat" să observe, viaţa e plină de astfel de "mesaje".

    O zi senină şi ţie! Mă bucur că tema mea a fost prin zona preocupărilor tale!


Leave a Reply

Categories

Cartea cu desene

Un loc in care am stins deznadejdea si am aprins speranta! Un loc cu praf de vise implinite!

ankalavinia

...din inima, cu suflet

drumuldinmine

Salut frumusețea din tine și în tăcere îți iubesc întunericul, OM.

Bio Vivo Terapii

Vindecarea este modul de comunicare al Spiritului!

biovivoblog

Bio este viata

Haide la ţară!

Viaţa unui orăşean la ţară. Ieşirea din sistem!

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Port cuvântul, că-i sunt omul, care-i duce-un rost, ca pomul: Nu-i pe lume armonie mai înaltă și mai vie, ca frumoasa POEZIE! Maria BOTNARU

nou despre nou

pace si lumina - pastrati rodul vietii

Zully's Words

Citește și mergi mai departe

Muzica care sapa

This WordPress.com site is the bee's knees

my virtual playground

I'm a global citizen and I live what I love... being here is also being away from elsewhere…:-)

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Trezire divina

Lumina si iubire - IUBITI-VA DRAGII MEI !!!

Alexandru V. Dan

Proza . Fantasy . Poezie . Eseu

Blogul unui om

Ești liber să trăiești.

Artele şi ştiinţele vieţii

Safiriu e sufletul meu, călător impregnat cu tainice lumi, amuş un catarg cu peri mătăsoşi, mânezi o crisalidă de cerneală.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

naomikko

Have a great journey.

innerspacejournal

O revistă de explorare a frumosului din gând

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

