Posted by: childagain | December 12, 2011

Omul este bun, sau rău, prin natura sa?

Mărturisesc că nu mă mai gândisem demult la acest subiect de discuție, mai ales pentru că am avut alte încercări în planul vieții pământești. Dar de curând, o bună prietenă mi l-a reamintit, indirect.
La prima vedere, pare un subiect oarecum ”teoretic”, dar dacă ne gândim mai bine, vedem că teoria aceasta are mari implicații în plan practic. Măcar pentru a stabili care dintre cele două elemente: ereditatea, sau educația, sunt mai importante în formarea unui copil.
Unii dintre filosofii iluminiști ai secolului al XIX-lea, printre care și J.J. Rousseau, au postulat că omul ar fi esențialmente bun prin natura sa, și numai civilizația și normele impuse îl pervertesc. A apărut teoria ”bunului sălbatic”, conform căreia adevărata puritate trebuie căutată doar în natură, și la triburile ce trăiesc în comuniune cu natura.

Imaginea aparține: descopera.org

Nu putem spune că nu este ceva adevăr aici, și observăm pregnant acest lucru în zilele noastre, când îndepărtarea de natură a atins maximul, și cutumele societății au devenit adevărate ”cămăși de forță” pentru sensibilitatea omului, și chiar pentru exprimarea iubirii din el- așa cum ne-a cerut Hristos. Însă, nu putem totuși generaliza, și postula teoria ”bunului sălbatic” drept singurul adevăr valabil. Să ne gândim doar că multe triburi din acestea sălbatice nu erau nicidecum ”bune”, ci aveau obiceiuri  crude și cu totul contrare poruncilor iubirii creștine: mutilări, sacrificii umane, răzbunarea sângeroasă împotriva dușmanilor, cărora unii chiar le preluau anumite organe pentru a le consuma, și a dobândi astfel capacitățile lor; ba chiar și canibalism, în unele locuri. Așadar, ”natura” în sine nu ne învață numaidecât binele. Sau, mai bine-zis, ”a fi natural” nu este totuna cu „ a fi bun”.
Celălalt curent, care susține că omul este esențialmente rău, și numai educația îl poate salva, îi poate da o direcție, constituie și el o exagerare, după părerea mea. Această teorie s-a iscat, probabil, pe baza afirmațiilor Bisericii că omul este prin definiție ”căzut” și păcătos, și că în el-însuși nu se poate afla nimic bun prin natură. Sintetizând, Buffon a afirmat că ”Păcatul este omul însuși.”

Imaginea apartine: aljawariss.net

Privind de departe, fiecare dintre cele două teorii au câte o parte de adevăr, dar incomplet. ”Bunul sălbatic”, care își urmează instinctele cu sinceritate, spune clar ceea ce gândește, și poate lega relații foarte trainice de încredere și fidelitate cu ceilalți membri ai tribului, este mai acceptabil decât omul supercivilizat, ipocrit, crud și infidel, pentru care principiile sunt doar cuvinte, iar civilizația doar o fațadă pentru acoperirea propriilor interese. Totuși, și ”bunul sălbatic” are limitele lui, după cum am arătat mai sus. De fapt, problema stă în faptul că nici măcar comportamentul ”natural” nu izvorăște totdeauna din iubire, ci mai mult din instinct.  Aici este cheia: adevărata natură ”bună” a omului este iubirea, cât mai aproape posibil de iubirea divină. Și, aceasta nu este un lucru ”garantat prin natură”, ci un lucru care ”se trezește”, sau ”este ajutat să crească”.
Cea de a doua teorie are partea ei de adevăr, în sensul că omul așa-zis ”natural” este incomplet, imperfect, este un fel de ”produs în stare brută”. Fără însă ca aceasta să însemne că el este ”cu totul păcătos”, sau ”căzut”. Cea mai echitabilă mi se pare afirmația lui H. Birault, aceea că Omul nu are o voință bună prin natura sa, ci o voință destinată să fie bună, astfel el are prin natura sa, de la origini și pentru totdeauna, tot ceea ce îi este necesar pentru ca voința sa să devină, în mod liber, bună,”
Cam la fel postulează și Kant, atunci când afirmă existența în Ființa omului a ”categoriilor à priori”, adică a unor valori date, înnăscute: bine, adevăr, frumos, talente, etc. Însă, ele nu ajung să fie exprimate decât dacă omul acceptă să urmeze un ”imperativ categoric”, adică să asculte de o lege morală. Așadar, alegerea, liberul arbitru este cel care contează. După cum spune, dealtfel, și Biblia: ”Pus-a înaintea ta foc și apă, și este în voința ta pe care o vei alege.”
Dar, lăsându-i pe filosofi, și dacă ne amintim cuvintele Părinților Bisericii despre alcătuirea omului, vedem că și ei au spus cam același lucru. Adică, omul are în sine Chipul lui Dumnezeu. Orice om, oricât de nenorocit sau păcătos, are în el acest Chip divin: adică, germenii Binelui și ai Iubirii. De aceea ne spune învățătura creștină să respectăm și să iubim orice om, oricât ar fi el de păcătos. Însă, ceea ce îi mai lipsește pentru a deveni cu adevărat ”bun”, adică Iubire în formă manifestată, este Asemănarea lui Dumnezeu.
Și această Asemănare se capătă printr-un proces lung și chinuitor, cu multe probe și renunțări. Și, în primul rând, după ”domesticirea” naturii brute, instinctuale, care ne îndeamnă la conservarea propriului ego și la minumul efort.  Este drumul crucii, este calea indicată de Hristos. Desigur, la un moment dat, ucenicul va primi ajutorul de Sus, harul, care va completa ceea ce îi lipsește. Și părintele Stăniloae spune că ”Iubirea desăvârșită o vor primi numai de la Dumnezeu, după ce vor fi crescut atât cât se va putea în condițiile iubirii pământești.”
Ca o concluzie, cred că putem spune că omul începător, ”natural” este cumva, și bun și rău. De fapt, nu chiar rău, ci doar ”incomplet”, după cum spuneam. Însă, nu putem spune despre un om că este bun atât timp cât este incomplet – adică, de exemplu, face binele într-un fel, și își urmează propriul egoism în alt fel. De fapt, acesta ar fi principalul ”rău” al omenirii: egoismul, care ne îndeamnă să vrem ceea ce este mai bine pentru noi, chiar și în dauna celorlalți.
Și, de aceea a spus, probabil, Iisus, că nici un om nu este bun (adică, în totalitate bun), ci numai Dumnezeu. Și, ca o concluzie, ne îndeamnă să fim desăvârșiți. Adică, să ne străduim pentru această desăvârșire, iar El ne va da restul.
Iată  o frumoasă temă de discuție, deși ”rezolvată” deja ! Însă, sunt convinsă că mulți au propriile lor puncte de vedere, pentru că suntem toți mici universuri.
Și în încheiere, vă doresc tuturor să ajungeți la adevărata bunătate ! Nu este un lucru ușor, dar este cel mai bun și necesar.

 

Din familia spirituală : Deepiny Innerspace journal, Ela Roseni, Dincolo de vant


Responses

  1. Mă bucur că v-am descoperit blogul!

  2. Mulțumesc, și eu mă bucur că v-am întâlnit ! Cred că misiunile noatre se aseamănă, pe undeva,,,.)

  3. […] Alice, Androxa, Atlantisra, Carla, Colţu cu muzică, Child again, George, Ioan Usca, Ragnar, Rokssana, Schtiel, Shayna, Theodora, Visualw Rate this: Share […]

  4. […] Child again, Colţu cu muzică, Gabrielle, Ioan Usca, Mirela, Rokssana, Schtiel, Shayna, Theodora, Visualw Rate […]

  5. […] Alice, Androxa, Atlantisra, Carla, Child again, Colţu cu muzică, G1b2i3, Gabrielle, George, Ioan Usca, Mirela, Peter, Ragnar, Rokssana, […]

  6. şi bun şi rău…

  7. […] ela carra cella child nea costache (brrr ce foto.)  jww dispecer  popaţeapă  ragnar teo  zamfir  florina  vania  […]

  8. Ela, ce mă bucur să te întâlnesc din nou! Da, așa este, suntem de toate…

  9. Regret că eu nu știu să las pingbackuri, nu am făcut asta niciodată. Dar vă mulțumesc !

    • Dacă nu ai un program, îţi iau mult timp Ping-urile.
      Iată: În post îţi stabileşti cuvintele pe care vei da link-uri. Deschizi blogul pe care îl vizezi, clic dreapta pe ultima postare, clic ,,copy link adress”, închizi. Înapoi la postare, selectezi cuvântul ales, se activează un icon – cel care seamănă cu o za dintr-un lanţ; clic pe acesta, apare o fereastră în care dai ,,paste” şi confirmare.

  10. […] Atlantisra, Bucegi natura, Carla, Carmen, Child again, Colţu cu muzică, Deepiny, Elena, G1b2i3, Gabi, Gabrielle, George, Ioan Usca, Lolita, Mirela, […]

  11. frumoase legaturi ai facut Flo, cata munca depui tu Gavroche carand steagul…
    auzi da ian spune-mi mie despre ce incercari vorbesti tu acolo, fa-o (pe mail), te-am mirosit eu bine de data trecuta si taci, taci de parca asta iti va aduce inca o coronita, ia fa dumneata bine si imparte-le cu mine stii ca mor de curioasa

    sper ca de Craciun esti acasa, ma tot gandesc ce urare, ce urare sa-ti fac eu cand nu-mi vine decat sa te iau in brate si sa te strang tare, pan-ai sa te frangi floare sa plangi tot plansul care l-ai strans in petalele de pe pamant si nu s-a gasit nimeni sa-ti aduca macar o caldarusa pt. lacrimi🙂 si-o alinare,

    draga mea cam stiu despre ce vorbesti, dar asa, doar in mare

  12. astept sa stii, scrie-mi pe alt e-mail deepiny@gmail.com, “cozonacii” ii vom imparti, cred ca si ai tai au “de toate”, nuci, stafide, mere, pere, gutui si din pacate si …struguri🙂😦

  13. a, am uitat sa-ti raspund, omul este om, Flo, doar un biet om

  14. Draguta mea, ce bine să se mai gândească cineva la mine! Din păcate, nu voi fi acasă, că abia am început munca aici, și cu banii stau tare greu. Dar îl am pe Ionuț cu mine, așa că tot am un Crăciun frumos; și am vorbit cu toți cei dragi.
    Te strâng și eu în brațe, măcar așa, de departe! Cozonaci nu am aici, dar măcar niște gânduri bune.:)

    Ți-am scris pe noul mail, mulțumesc, te pup! Acum, că am mailul tău, vom mai vorbi.

    Daa…omul are în el de toate, văd chiar la mine asta:), e idealist cine zice că ar fi doar bun.

    Sărbători fericite, și vise împlinite!

  15. Lili, mulțumesc din suflet pentru explicații, și pentru pinguri; voi încerca și eu, dar îmi trebuie ceva timp.

    Crăciun fericit ți ție, și celor dragi!

  16. Omul este rau. Nimeni nu este bun, decit Dumnezeu. Prin alegerea sa, omul poate implini unele porunci ale lui Dumnezeu, dar asta nu il face bun.

  17. Cristina, este părerea ta, și o respect, dar eu cred că lucrurile nu sunt chiar atât de extreme. E adevărat: omul nu este în totalitate bun, așa cum am spus în text. Dar, nici în totalitate rău ! El este un amestec, un mineral în stare brută. Depinde de el ce va alege să dezvolte. ”Pus-am înaintea ta foc și apă, și e în puterea ta pe care o vei alege.” Desigur, el nu devine mai bun prin alegerea în sine, dar crează un cadru favorabil schimbării.
    În acest sens, depinde foarte mult de educația pe care o primește, și mai ales de educația spirituală. Ea poate schimba totul, poate transforma chiar un ucigaș într-un sfânt, așa cum s-a văzut în Pateric. Desigur, factorul invizibil care schimbă totul nu este cel uman, ci cel divin. Omul poate crea cadrul necesar schimbării celorlalți, iar Dumnezeu face restul. Dar, deja de aici se deschide o discuție mai amplă, pentru care, din păcate, nu este timpul necesar.

    Mulțumesc oricum pentru părere, și pentru interesul pe care îl porți subiectului, ceea ce dovedește că și tu cauți ”îmbunătățirea” în sens creștin!

    • Nu este parerea mea, ci a lui Dumnezeu. In Psalmi 14:3, in Romani 3:12 spune clar ca nu este niciunul care sa faca binele, nici unul macar. Biblia e plina de versete in care ni se spune ca omul este pacatos si supus focului iadului. Daca vrei sa analizezi din perspectiva Scripturii, trebuie sa ai acoperire biblica atunci cind spui ca omul “nu este in totalitate rau” sau ca este “un mineral in stare bruta”.

      Da, educatia poate schimba in bine un criminal, dar omul, prin natura sa este rau si pacatos. Se naste rau si pacatos. Ideea ca un om se naste bun dar societatea poate sa-l schimbe intr-unul rau nu este de natura crestina.

  18. Draga Cristina, cunosc si eu acele versete, care sunt in mare parte din Prooroci, dar ele se refera la o perioada anume din istoria iudeilor- aceea in care au trait acei prooroci – si avertizeaza impotriva unor pacate si urate practici aparute atunci.
    Desigur; nici un om nu este “bun” in totalitate, asa cum spune si Iisus tanarului care l-a intrebat ce sa faca pentru a dobandi viata vesnica.”De ce ma numesti bun? Numai Dumnezeu este bun.” Asta nu inseamna insa ca omul este in totalitate rau, nici un mare invatator, nici macar Iisus nu a spus aceasta.
    Dimpotriva, omul este facut “asemeni lui Dumnezeu”: “Sa facem om asemeni noua” (Geneza). Si “Dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu l-a facut”.
    Ceea ce a stricat pacatul aparut dupa caderea lui Adam a fost doar asemanarea cu Dumnezeu, dar chipul a ramas – dupa cum spun si invataturile de credinta ortodoxa.Fiecare om are in el un atribut divin: chipul lui Dumnezeu, deci el nu poate fi rau in totalitate.
    Insa; el trebuie sa se straduie sa recapete si asemanarea lui Dumnezeu, si acesta e cel m

  19. mai greu lucru ! De aceea a venit Iisus: ca sa ne propuna o cale mai usoara de a recapata asemanarea lui Dumnezeu, cu ajutorul harului obtinut prin tinerea poruncilor si rugaciune. Pana atunci, oamenii incercasera sa recapete aceasta asemanare doar urmand Legea, dar firea omeneasca primea foarte greu acele porunci si constrangeri. Harul a fost acel adaus necesar pentru scoaterea omului din pacat.
    Desigur ca tu stii aceste lucruri, daca ai studiat Biblia, si tocmai aceasta ma face sa cred ca ma vei intelege.
    Oricum, este mult mai bine sa crezi ca esti rau, si sa faci binele, decat invers.
    Numai bine pe calea ta !

    • Exact, Adam a fost facut bun, dar din cauza caderii in pacat, toti descendentii lui nu mai sint buni, din cauza lui Adam. Fiind pacatosi, nu puteam fi in prezenta lui DUmnezeu, de aceea a venit Isus. Nimeni nu poate ca sa tina poruncile lui DUmnezeu, deci daca ar fi mintuirea bazata pe asta nimeni nu ar intra in Rai. Rugaciunile si tinerea poruncilor ne ajuta ca sa traim o viata dupa placul lui Dumnezeu, dar nu ne duc in Rai.

  20. P.S. M-am referit la ortodoxie doar pentru ca ii apartin, si o cunosc mai bine, dar am respect pentru toti crestinii.Si oricum versetul despre chipul si asemanarea lui Dumnezeu este din Biblie: Geneza 1.26

  21. Cred ca omul se naste pacatos, strain de Dumnezeu, intr-o natura pacatoasa de aceea scrie in Ioan 3 ca este nevoie de nasterea din nou. Ceea ce e cert ca omul prin eforturile lui nu poate sa fie bun dar avandu-l pe Domnul Isus in inima si viata lui poate sa ierte, sa indure, sa iubeasca neconditionatat, sa sufere, etc si asta ca ceea ce e in el e mai tare decat ceea ce in lume unde e multa rautate, invidie, neiubire, etc….

  22. Este un subiect amplu…Am intalnit oameni buni care nu erau credinciosi dar cred ca bunatatea are trepte caci unii credincinciosi sunt asa de buni de Il vezi pe Dumnezeu in ei …Asa cum zicea si Cristina, putem sa fim buni dar pentru a merge in cer este nevoie de mai mult…
    Cred ca si in noi sunt mute resurse dar toate sunt asa cum scrie in Rom 11:36 DIN EL PRIN EL SI PENTRU EL SUNT TOATE LUCRURILE…

  23. Angela, mă bucur că te preocupă această temă grea, și sunt de acord cu tine în multe privințe ! Și eu cred, ca și tine, că există trepte ale bunătății (ce frumos ai exprimat ideea !), care sunt echivalente, de fapt, cu treptele desăvârșirii noastre. Cu cât un om este mai înaintat, mai aproape de Dumnezeu, cu atât ”îl vezi pe Dumnezeu prin el” – după cum bine ai spus.
    Pe de altă parte, și eu am întâlnit atei foarte buni, și preocupați de semenii lor. Ei se află pe prima treaptă, și pentru ei este foarte ușor să facă saltul spre credință. Și asta, pentru că Dumnezeu, văzând bunătatea și bunăvoința lor, le va trimite semne și mici descoperiri, până ce vor ajunge la adevărata deschidere a minții, care să le permită să Îi înțeleagă prezența. Se spune că Dumnezeu se descoperă numai dacă El vrea asta, altfel, îi lasă pe oameni în neștiința lor.
    Eu înțeleg foare bine acest proces, pentru că și eu am fost un astfel de ateu ! Poate părea incredibil, dar în prima adolescență și tinerețe, eram foarte intelectuală, preocupată de filosofie, și Îi negam existența. Asta, întrucât multe idei religioase mi se păreau prostie curată, sau încercări de îndobitocire a oamenilor: Și vedeam că există atâtea religii diferite, și mă gândeam că sunt doar creații ale omului, conform necesităților lui.

    Dar, întrucât iubeam mult adevărul, și eram preocupată de binele celorlalți, El nu m-a lăsat, ci mi-a trimis o mare revelație… Și atunci, am înțeles că ”religie” nu e totuna cu ”credință”, iar multele religii sunt doar încercări ale diferitelor popoare și culturi de a-L înțelege și a intra în legătură cu El (re-ligare).

    Ca să revenim la discuția noastră, da, sunt și eu de acord că doar bunătatea nu e de-ajuns, ci e un drum lung pentru a ajunge la desăvârșire… Drumul acela pentru a căpăta Asemănbarea cu Dumnezeu, pe care am pierdut-o prin păcatul originar !
    Dar, iarăși spun, nu cred că omul este creat cu totul păcătos, nicăieri în Biblie nu spune asta. Da, omul are în el mult păcat și nedesăvârșire la început, dar are și Chipul lui Dumnezeu, după cum spune în Geneză, și atunci, are în el un germene de bine !
    Oare Dumnezeu ar fi putut crea ceva cu totul rău ? Tot în Geneză spune că ”lucrurile făcute de El erau bune toate”.

    Toate screirile religioase din primele veacuri creștine atestă că, până și cei mai mari păcătoși, chiar și criminalii, au în ei acest chip al lui Dumnezeu, și de aceea, nu sunt cu totul pierduți. Și de aceea trebuie să îi respectăm pe toți oamenii, tocmai pentru că au în ei chipul lui Dumnezeu.

    Desigur, pentru a fi salvați cu adevărat, păcătoșii au nevoie de căință și de har – adică de darul de Sus. Dar, nimeni nu este pierdut de la început !

    Știu, discuția poate deveni foarte amplă, dar eu nu mai am acum, din păcate, timpul necesar unei astfel de discuții.

    Mă bucur însă de prezența ta, și pentru faptul că ești un om bun (deși tu crezi că te-ai născut păcătoasă), și mai ales, pentru că încerci să te desăvârșești !

    Apropos, dacă toți oamenii sunt răi din naștere, cum de pot totuși exista atei buni la suflet?🙂 Asta, pentru că tot am discutat acest subiect; dar desigur, ești liberă să îți păstrezi părerea – pentru că tocmai această libertate a cugetului nostru este darul lui Dumnezeu.

    Eu îți doresc numai bine și lumină, și mult sprijin pentru munca ta în folosul celorlalți !

    • Multumesc mult F
      Da, ai dreptate caci si eu am intalnit oameni care nu au de-a face cu nici o religie sau credinta si totusi erau oameni buni. Chiar acum am discutat cu un baiat care facea arte martiale si ii apara mereu pe cei mai slabi . Era ateu dar simtea ca trebuie sa faca bine. Acum e credincios si imi scrie zilnic si imi urmareste postarile de pe facebook pas cu pas. M-a impresionat si inclinatia lui poetica si l-am rugat sa imi scrie ceva pentru blog…
      Ma bucur pentru ceea ce a lucrat Dumnezeu in viata ta si doresc sa fi in continuare binecuvanatata🙂 atat tu cat si cei dragi tie🙂
      Un lucru pe care ti-l recomand din toata inima mea este sa crezi doar ce scrie in Biblie caci sunt multe invaturi , traditii, obiceiuri care par frumoase dar nu au nici o baza biblica…
      Eu citeam multe carti cand Dumnezeu mi s-a descoperit personal in vis si mi-a spus sa citesc Biblia , Cuvantul Lui caci EL Domnul Iisus Christos care a murit pentru mine E CALEA , ADEVARUL si VIATA .
      Isus i-a zis: „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine.Ioan 14:6

  24. Și pentru mine Biblia e o carte de căpătâi, Angela ! Încă de când m-am întors spre ea… adică, de mulți ani de zile !

    Mă bucur din suflet pentru acel băiat; vezi, dacă el a avut un fond bun, Dumnezeu a ales să i se descopere. Și eu am corespondat cu tineri minunați care îmi cereau sfaturi, și mă bucur că am putut fi de folos.

    Despre ateism, pot spune că unii sunt atei doar din necunoaștere, alții, dintr-o greșită înțelegere a încercărilor vieții („dacă Dumnezeu ar fi existat, nu mi s-ar fi întâmplat asta”). Foarte puțini sunt astfel doar pentru că această filosofie le convine mai bine, și se simt mai ”liberi”.

    Eu am ajuns la concluzia că Dumnezeu, oricine sau orice ar fi El, nu este supărat neapărat pe ateismul cuiva, dacă acel om este bun, și caută adevărul. El îl poate lumina oricând… Însă, sunt mulți credincioși doar de formă. Dar, mai bine nu mai judec !

    Mulțumesc de trecere, și de sfaturi, și îți doresc o săptămână minunată !


Leave a Reply

Categories

Cartea cu desene

Un loc in care am stins deznadejdea si am aprins speranta! Un loc cu praf de vise implinite!

ankalavinia

...din inima, cu suflet

drumuldinmine

Salut frumusețea din tine și în tăcere îți iubesc întunericul, OM.

Bio Vivo Terapii

Vindecarea este modul de comunicare al Spiritului!

biovivoblog

Bio este viata

Haide la ţară!

Viaţa unui orăşean la ţară. Ieşirea din sistem!

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Port cuvântul, că-i sunt omul, care-i duce-un rost, ca pomul: Nu-i pe lume armonie mai înaltă și mai vie, ca frumoasa POEZIE! Maria BOTNARU

nou despre nou

pace si lumina - pastrati rodul vietii

Zully's Words

Citește și mergi mai departe

Muzica care sapa

This WordPress.com site is the bee's knees

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Trezire divina

Lumina si iubire - IUBITI-VA DRAGII MEI !!!

Alexandru V. Dan

Proza . Fantasy . Poezie . Eseu

Blogul unui om

Ești liber să trăiești.

Artele şi ştiinţele vieţii

Safiriu e sufletul meu, călător impregnat cu tainice lumi, amuş un catarg cu peri mătăsoşi, mânezi o crisalidă de cerneală.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

naomikko

Have a great journey.

innerspacejournal

O revistă de explorare a frumosului din gând

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

