Posted by: childagain | October 13, 2012

Despre adevărații și falșii Mesia – cum facem deosebirea ?

Am mai scris cândva pe această temă, dar se pare că rămâne mereu actuală !Data trecută, tema mi-a fost inspirată de contactul cu o grupare esoterică aparținând gnozei, care promova ideile și învățăturile unui așa-zis maestru de prin America Latină, care se vedea pe sine ca pe un fel de avatar al lui Hristos – oricum, un Mesia. Iar doctrina sa era un amestec de nietzcheanism (supraomul care e dincolo de morala comună), și tantra: accederea la inițiere prin intermediul actului sexual cu practicarea continenței. Nu știu ce rol avea Hristos acolo, dar tot acel amalgam era numit ”noua ideologie a lui Hristos cel Roșu”  – cel care aducea războiul împotriva celor aflați în ”adormire”, sau inconștienți. Nici nu mai spun cu ce epitete erau calificați aceștia !
De data aceasta însă, tema mi-a fost sugerată de apariția unor noi Mesia autoproclamați, unii dintre ei chiar de pe teritoriul țării noastre, și care urmează chiar o linie creștină ”clasică”, am putea spune.
Desigur, majoritatea celor dintre noi, cei cu o gândire ”corectă”, indiferent dacă sunt practicanți ai unui cult, sau nu, ar fi tentați să îi respingă în bloc. Tocmai pentru că apariția unui adevărat Mesia ar fi ceva extraordinar, poate ”prea mult” pentru veacul nostru materialist. Și pe de altă parte, nici in vechiul Mesia nu mai cred prea mulți, cu adevărat. Câți mai cred oare cu adevărat că Iisus l-a înviat pe Lazăr, sau măcar, că a vindecat atâția oameni doar cu un cuvânt ? Nu mai spunem de Învierea Lui…
Ca să ne întorcem la tema noastră, am putea spune că, da, în majoritatea cazurilor, reticența oamenilor cu privire la un nou Mesia este justificată. Este scris chiar în Noul Testament că vor apărea noi Mesia care vor face ”semne mari și minuni, care să îi înșele chiar și pe cei aleși”.
Până acum, eu-însămi pot spune că am identificat câțiva falși Mesia. Și totuși, undeva în adâncul sufletului meu, persistă îndoiala: dacă, cândva, pe undeva, ar apărea un adevărat Mesia, oare noi, oamenii secolului XXI, chiar L-am recunoaște ? Și în acest caz, care ar fi ”semnele doveditoare”, sau ”marca” unui adevărat Mesia ?
Desigur, dincolo de toate semnele, știu că numai sufletul nostru ne-ar putea răspunde, luminat de harul de Sus. Cu alte cuvinte, El ”s-ar descoperi celor aleși”, așa cum se spune – adică, celor care au o reală comunicare cu Sinele lor superior, sau cu Hristosul interior. Așa cum a fost, probabil, și în urmă cu 2000 de ani….
Dar pentru ceilalți, pentru marea masă, cum S-ar face el cunoscut ? Pentru că sunt mulți cei care vin în numele Lui, cu cuvintele Lui pe buze, și chiar ducând o viață ascetică, așa cum se cuvine unui Mesia. Sunt unii dintre ei care nu caută avantaje pământești în urma propovăduirilor lor, și sunt absolut convinși de rolul lor de Mesia. Cum îi deosebim atunci de adevăratul Mesia ?
Ca să o luăm școlărește, eu aș putea spune că am găsit un fel de ”algoritm” – deși, nu perfect ! Acesta ar fi reprezentat de asemănarea vieții și realizărilor presupusului Mesia, cu cele ale lui Hristos.
Trăiește el în simplitate și smerenie ? Este el departe de gândul foloaselor lumești, sau al puterii asupra celorlalți ? Ar putea fi un Mesia, sau măcar un adevărat următor al Lui. Dar relativitatea acestui criteriu este evidentă, pentru că sunt mulți cei care au aceste calități, și nu sunt nici un fel de Mesia. În plus, cine poate ”cuantifica” exact cât de departe este acel om de gândul puterii obținute prin ascultarea celorlalți, afară de un om cu adevărat har ?
Deci, acest criteriu este doar relativ. Un altul, ar fi reprezentat de semnele și minunile pe care un adevărat Mesia le-ar realiza, asemeni lui Hristos. Dar iarăși, semne și minuni pot exista și ”din partea cealaltă”, și numai cei cu mare har și discernământ ar putea deosebi semnele și minunile adevărate de cele aparținând ”părții adverse”. Cu o singură excepție (părerea mea): cred că numai un Hristos ar putea învia morții, sau cineva cu harul Lui, cum au fost sfinții. Dar, iarăși, intervine îndoiala: ar face oare un Mesia contemporan o asemenea minune vizibilă, pentru a-și dovedi identitatea ? Poate că altele sunt pretențiile față de omul zilelor noastre, decât cele față de omul din antichitate. Poate că acum, după atâtea mii de ani de creștinism, ni s-ar cere să ne încredințăm în alt fel, decât în modul acesta mult prea evident. Poate că, a crede într-un Mesia doar pentru că a înviat morții, ar însemna că, de fapt, credința noastră este inexistentă, și noi ne bazăm doar pe demonstrații, pe evidențe.
Și atunci, revenim la întrebarea inițială: care ar fi criteriul/criteriile ? Poate că ar trebui să gândim mai simplu, mai pe înțelesul tuturor. Astfel, un adevărat Mesia ar trebui să aibă o iubire infinită, și o înțelepciune pe măsură. El ar trebui să fie însăși întruchipare Iubirii și a Înțelepciunii, gata de orice sacrificiu pentru umanitate, precum Iisus în vechime.
Desigur, sunt mulți care ar avea pretenții din ce în ce mai mari față de un asemenea Mesia, și nici o manifestare de iubire din partea Sa nu le-ar părea îndeajuns. Sau, nu ar înțelege iubirea Lui… l-ar acuza de naivitate, de ilogism, chiar de prostie. A mai fost așa și altădată…
Oricum, acest criteriu al iubirii absolute, și care ar fi resimțită de toți cei cu sufletul deschis, ca pe o atmosferă de bine, de pace, de liniște în jurul acelui om, ar putea fi valabil. Ca și în cazul sfinților… Care linișteau prin simpla lor prezență. Și care erau gata de orice sacrificiu pentru binele celorlalți ! Iubirea, și jertfa, iată deci calitățile unui adevărat Mesia.
Și ca un adaus, înțelepciunea aceea care găsește răspuns bun la toate întrebările, și știe a îndrepta calea vieții tuturor. Și desigur, Adevărul, pe care nu l-am pomenit până aici, pentru că mi se părea evident. Un adevărat Mesia ar iubi adevărul mai presus de toate, și nu și-ar îngădui nici o singură abatere de la el.
Da, ar fi un portret valabil ! Am putea adăuga și acea vedere în duh, care permite a ști cine sunt cei care îi stau în față, în toate meandrele sufletului și vieții lor, fără a-i întreba nici un cuvânt. Deși, acesta e un criteriu extrem de relativ fără celelalte de mai sus, întrucât și Adversarul are acest dar al științei, și poate spune chiar mari adevăruri.
Ca să rezumăm, din descrierea de mai sus, și care pare cea mai apropiată de adevăr, pare a reieși nu neapărat un Mesia, dar în orice caz, un sfânt, sau un om cu adevărat har divin, un urmaș al lui Hristos.  Însă e la fel de adevărat că, nu poate exista nici un Mesia fără aceste calități.
Deci, răspunsul final este… doar o schiță relativă, sau un algoritm relativ, care l-ar putea descrie pe orice următor veritabil al lui Hristos. Poate că unii dintre noi am și cunoscut asemenea oameni… Dar măcar, urmând această schiță, am putea spune dacă un om are cu adevărat harul, și nu este doar un ”produs” spiritual de circumstanță, pentru înșelarea mulțimii.  Dacă este Mesia, sau nu… după cum am spus, doar sufletul nostru ne poate da de știre… și numai dacă acel Mesia ar voi să ni se descopere !
Dar poate că nici nu va apărea vreun nou Mesia… poate că a doua venire ar însemna doar coborârea harului său peste mulțime… sau, peste fiecare om în parte ! Trezirea finală ! Momentul când vine Hristos în sufletul nostru…
”Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul”. (Ioan, 16.5 -14)

Responses

  1. În ultimul timp și eu m-am întrebat deseori, care este adevărul: cel propovăduit de părinții ortodocși, sau cel al celorlalți… Cel din urmă pare… încântător, pare explicabil, pare atractiv… Se pare că nu după asta trebuie să ne luăm. Încep să nu mai corespundă așteptările. Cred că și ortodoxia are nevoie de o împrospătare. Totuși, Sfinții Părinții sunt cei pe care îi cred, cei de la Muntele Athos, cei de la noi din țară… Există elemente care sunt larg răspândite în lume, pe care ei le neagă. Și sunt sigură că ei nu mint, dar mă întreb de ce le neagă, care este, de fapt, adevărul. De exemplu, karma și reîncarnarea. Nu cred că părintele Paisie minte, sau alții ca el. Și atunci… E posibil ca cei care spun să-ți urmezi intuiția să greșească?

  2. Dragă Lili, și eu mi-am pus întrebările acestea ! Și, nu o dată… Nu pot spune că am ajuns la o concluzie clară, dar o oarecare părere tot mi-am format. Și anume, că există lucruri pe care nici măcar părinții îmbunătățiți nu le știu. Poate că Dumnezeu le descoperă fiecăruia adevăruri potrivit cu credința în care au evoluat. ca să nu-i contrarieze, să nu-i arunce în confuzie. Un exemplu. și eu îl respect pe părintele Paisie Aghioritul, i-am citit câteva cărți de învățături, și îl consider un sfânt: dar nu sunt de acord cu unele păreri ale sale, cum ar fi cea referitoare la homeopatie. Se vede clar că părintele nu știe nimic din domeniu, iar părerea domniei-sale e, de fapt, o prejudecată.

    Însă, în ceea ce privește modul de viețuire, și înaintarea duhovnicească, și eu tot în Sfinții Părinți am încredere. La urma-urmei, în fața lui Hristos nu contează atât ceea ce știi, ce mari adevăruri ai reușit să afli, cât felul cum ai trăit, cât ai iubit, și cât te-ai schimbat duhovnicește. La asta mă refeream când vorbeam de apariția unui nou Mesia. Că ar fi el din ortodoxie, sau din afara ei, eu l-aș considera Mesia doar dacă ar urma învățăturile de bază ale lui Hristos, și s-ar simți în el harul, sfințenia.

    Despre karma și reîncarnare, există multe păreri, dar iarăși spun. nu cred că un Dumnezeu drept și iubitor ar osândi oamenii pentru niște păreri, fie ele bune sau greșite, cât timp ei îi urmează calea, și învățăturile.

    Mulțumesc pentru participare, și sinceritate, și fie să descopeim, fiecare, adevărurile care ne sunt de folos ! Sau, să ni se descopere…

  3. Eu cred ca adevarul este scris in inima noastra, numai daca noi cautam chiar pe Mantuitorul, dar nu slava pentru noi insine sau niste indreptatiri ale obisnuintelor noastre, care sa ne asigure comfortul trupesc si sufletesc.

  4. Așa este, kiusimus, ai mare dreptate ! Doar inima știe adevărul… Iar inima, tot de El este luminată !
    Da, e greu la început să nu confundăm propriile noastre păreri despre lucruri cu adevărul. Dar tot timpul, și ajutorul de Sus, fac deosebirea, până la urmă !

    Mulțumesc că ai revenit, și ai adus o rază de înțelepciune ! Să ai o inimă plină de lumină !

  5. e destul de simplu: urmarim roadele , cine le are e cu adevarat cine nu … praf stelar

  6. Da, uite un „algoritm” simplu și adevărat ! Până să înțelegem celelalte lucruri mai subtile, e de-ajuns să urmărim roadele !
    Mulțumesc pentru completare; uite așa, dăm și primim unii de la alții.


Leave a Reply

Categories

Cartea cu desene

Un loc in care am stins deznadejdea si am aprins speranta! Un loc cu praf de vise implinite!

ankalavinia

...din inima, cu suflet

drumuldinmine

Salut frumusețea din tine și în tăcere îți iubesc întunericul, OM.

Bio Vivo Terapii

Vindecarea este modul de comunicare al Spiritului!

biovivoblog

Bio este viata

Haide la ţară!

Viaţa unui orăşean la ţară. Ieşirea din sistem!

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Port cuvântul, că-i sunt omul, care-i duce-un rost, ca pomul: Nu-i pe lume armonie mai înaltă și mai vie, ca frumoasa POEZIE! Maria BOTNARU

nou despre nou

pace si lumina - pastrati rodul vietii

Zully's Words

Citește și mergi mai departe

Muzica care sapa

This WordPress.com site is the bee's knees

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Trezire divina

Lumina si iubire - IUBITI-VA DRAGII MEI !!!

Alexandru V. Dan

Proza . Fantasy . Poezie . Eseu

Blogul unui om

Ești liber să trăiești.

Artele şi ştiinţele vieţii

Safiriu e sufletul meu, călător impregnat cu tainice lumi, amuş un catarg cu peri mătăsoşi, mânezi o crisalidă de cerneală.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

naomikko

Have a great journey.

innerspacejournal

O revistă de explorare a frumosului din gând

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

