Posted by: childagain | December 25, 2013

Ce înseamnă Crăciunul pentru voi ?

Poate părea o întrebare banală și supra-uzitată, dar… uneori, la cele mai banale întrebări, putem primi răspunsuri surprinzătoare ! De exemplu, nu pentru toată lumea Crăciunul are un substrat religios (deși,puțini recunosc), nu pentru toată lumea Crăciunul înseamnă Moșul cu daruri, nu pentru toată lumea Crăciunul înseamnă o sărbătoare a familiei, nu pentru toată lumea Crăciunul înseamnă tradiții, ș.a.m.d.
Ca să deschid discuția, pot spune că nici pentru mine, Crăciunul nu înseamnă multe dintre cele de mai sus. Pentru mine, Crăciunul este mai mult o… senzație, o simțire pe care încep să o am cu câteva săptămâni înainte. Nu este ceva vag, este un sentiment anume, pe care îl am numai în preajma Crăciunului. Și, cred că nu depinde de mine, ci îmi este, cumva, ”transmis” de Sus.
Desigur, nu în fiecare an are aceeași intensitate ! În anii în care am fost tristă, sau în lipsuri, acest sentiment scădea în ”tonalitate” până la stadiul de abia-simțire… dar era totuși acolo, așa slab cum apărea. În alți ani, îl simțeam din plin, simțeam că va veni Crăciunul înainte de a mă uita în calendar.
Cum să descriu acest sentiment ? Nu e ușor să descrii ceva abstract, ceva ce… mai exact, se simte, și nu se vorbește ! Dar ca să încerc totuși, pot spune că e un fel de așteptare… dar nu orice așteptare, ci una fericită, ca în copilărie, atunci când știam că Moșul îmi va aduce oricum ceva bun. Deci, e o așteptare a ceva nedescris, dar care nu poate fi decât bun. O așteptare care are în ea și promisiunea, ca să zic așa, a unui/unor lucruri care se vor petrece, sau îmi vor fi dăruite. Sau, a dezlegării unor situații.. Mai pe scurt, e o senzație că ”totul va fi bine indiferent de circumstanțe”, exact ca în copilărie.
Spuneam cândva despre această senzație că ar aparține inocenței copilăriei, pe care o pierdem la vârsta adultă. Numai atunci puteam crede că totul va fi bine necondiționat, și noi suntem feriți de toate relele. Ei bine, în fiecare an, în preajma Crăciunului, regăsesc puțin această senzație. Și, după cum spuneam, nu e ceva voluntar, nu e o ”construcție” a voinței și rațiunii  mele, ci uneori chiar se opune acestei rațiuni, și realității vizibile. O simt mai mult ca pe… un dar de Sus, deși nu îl merit.
Dacă senzația este mai apoi justificată de realitate ? Nu pot spune sigur… Însă, în mare parte, unele lucruri pot merge mai bine. Desigur, nu se petrec minuni… Doar mici și treptate desfășurări de evenimente.
Însă, chiar dacă nu s-ar petrece nimic, aș prețui această senzație, pentru că mă face să mă simt din nou copil. Îmi dăruiește ceva pierdut în decursul anilor și încercărilor. Și, totul are loc doar în preajma Crăciunului, matematic ! Chiar dacă nu sunt printre ai mei, chiar dacă nu am bucate tradiționale, sau chiar nu respect nici o tradiție, chiar dacă nu ascult colinde;  senzația, invariabil, apare.
Și anul acesta a apărut, în ciuda nefericirilor din ultimul timp, și a crizei spirituale pe care am traversat-o. Mă miram că (încă) mai pot simți Crăciunul ! Și totuși, am simțit că va veni Crăciunul, cu câteva săptămâni înainte. Uneori îmi vine să cred că, și dacă aș fi pe o insulă pustie, fără calendar, această senzație mi-ar spune când s-ar apropia Crăciunul. Tocmai pentru că nu îmi aparține, după cum am mai spus.
Poate părea o nebunie, dar în viața mea s-au petrecut multe astfel de nebunii ! Cum ar fi, de exemplu, să simt până la ultimul fior exact ceea ce simțeau ființe dragi de departe. Ca un fel de ”transmisiune directă”. Desigur, nu oricând, și nu în orice condiții… (Am citit mai apoi că lucrul acesta se cheamă „empatie”, dar acest cuvânt e atât de utilizat, încât și-a pierdut sensul inițial, care era unul foarte direct, deloc metaforic.)
Și în încheiere, ca să nu fiu acuzată că vorbesc doar despre mine🙂 , redau o frumoasă scrisoare de Crăciun primită prin mail de la o bună prietenă, și care are ca temă exact… semnificația Crăciunului pentru fiecare !  Și care a rezonat cu mine până la ultima fibră…
Craciunul nu inseamna cadouri, daca asta inseamna nervi. Craciunul nu inseamna imbulzeala, ci mai degraba retragere. Craciunul nu e goana irezistibila de a fi in rand cu lumea care pune bucatele pe masa “ca asa-i traditia”. Craciunul nu e traditie. Craciunul nu e ghiftuiala oarba, nu e napustire hulpava dupa ce ai postit. Craciunul nu e razboi in trafic pentru familie. Craciunul nu e familie daca familia zbarnaie de tensiuni nerostite. Craciunul nu e Mos Craciun in alb si rosu. Craciunul nu e colind cu orice pret, supracantat, la ore nepotrivite. Craciunul nu e o perioada in care “ne deschidem inima ca sa intre lumina sfanta”. De ce ar fi inchis in restul anului? Craciunul nu e slogan dulceag sau vorbe mari. Craciunul nu e reamintirea valorilor morale lipsa. Craciunul nu e un program special la televizor. Si nici zambet fals nu e Craciunul. Craciunul nu e prilej de regret ca nu ai cu cine petrece sarbatorile. Craciunul nu e bilant. Craciunul nu e lumina electrica in exces sau bradul pe care te-ai luptat sa-l aduci acasa ca un erou modern. Craciunul nu e lupta. Craciunul nu e promotie. Nu-l gasesti pe rafturile care urla ca e Craciunul. Nu e cozonac, caltabos, toba, sorici sau vin rosu. Craciunul nu e ilustrata si nici fericire tampa impachetata in spoturi publicitare cu reni si Mos Craciuni pentru diferite nise. Craciunul nu e nimic din toate astea. Nu e drum’n base, nici popcorn sau clubbing. Craciunul nu e discoteca si nici fantezie sexuala de iarna. Craciunul nu e bere. Craciunul nu e nimic din tot zgomotul asta surd si disonant ca o orchestra mondiala care se acordeaza la nesfarsit fara sa mai inceapa sa cante. N-are niciun rost asa. Nu e despre asta. Nu pentru mine. Mi-o spun in fiecare an, incercand cu disperare sa inot spre marginile vartejului care ma trage la fund unde in malul vascos zac resturi de sarmale, conserve, reprosuri, un fel de mazga sufleteasca, o inertie vesteda.

Craciunul e altceva. Craciunul este momentul in care s-a schimbat TOTUL. Craciunul e momentul in care Oamenii au descoperit Speranta prin Iubire. Vorbe mari, nu? Da de unde, vorbe prea mici plutind pe Marea Moarta. Dar, pentru ca vorbele astea mici care plutesc in deriva sa ajunga la destinatie si sa umfle panzele celor care mai au curajul sa navigheze, e nevoie sa sarbatorim Craciunul. Pentru EL. Pentru tot ce ne da in fiecare zi. Pentru tot ce uitam sa-i inapoiem.
As fi vrut sa inchei altfel. De fapt, Craciunul nu e nici macar ce am scris eu aici. Nu poti scrie despre Craciun in mijlocul Marii Moarte.
                                – Tudor Chirilă –

Responses

  1. http://www.youtube.com/watch?v=Pjr_983fKgM

  2. ..Craciun fericit🙂

    • Mulțumesc din suflet ! Iar videoclipul e superb, e o mică bijuterie !
      Te îmbrățișez !

  3. iti dedic acest post Floricica draga http://qwykx.wordpress.com/2013/12/24/de-abia-astept-sa-se-nasca-hristos/

    • Mulțumesc, Aura dragă, pot zice că ăsta-i cadoul meu de Crăciun ! Oricum, de acest Crăciun am pus doar două caoduri minuscule sub brad: pentru mine, și pentru fiul meu. Pentru mine, oricum l-am pus doar de formă, ca să nu zică Ionuț că eu nu am primit nimic.🙂

      Te sărut, și Crăciun fericit (sper că a fost) !

  4. M-ai uns pe suflet cu-acest articol, mille merci! daca ai 2′ libere si interes, iata de ce:
    http://myvirtualplayground.wordpress.com/2013/12/04/daily-smile-hey-noel-santa-make-an-educated-guess-please/
    * * *
    Respect persoanele care sarbatoresc adevaratu’ sens si adânca semnificatie a Craciunului, data simbolica… am oroare de ipocrizie comerciala(sic!), bigoti si farisei, brrr! pentru noi, e sarbatoare si reîntâlnire familiala cu cei dragi de departe care-s în vacanta de iarna… cât despre cadouri, quasi-inexistente, adica: o cutie de ciocolata, o sticla de champagne, un buchet de flori… cât despre 25/12, ambii mei parinti(RIP) erau nascuti în acea zi, asa ca de-abia astept sa fie… mâine!
    * * *
    sanatate si bucurii, prosperitate si pace sufleteasca, azi si mereu… cu drag, Mélanie NB

    • Melanie dragă, văd că între noi, asemănările sunt mai mari decât deosebirile ! Amândouă prețuim esența unui lucru, sau unei situații, și nu zgomotul de fond.

      Cadourile sunt o tradiție frumoasă, cu condiția să nu depășescă limitele, și să vireze spre exagerare.🙂 Niște cadouri minuscule sunt mai bune decât unele super-vizibile și super-scumpe, pentru că îngăduie să se păstreze spiritul Crăciunului, care înseamnă dăruire din suflet, și a sufletului. Pe vremuri, copiii primeau doar covrigi și mere, și erau foarte fericiți, pentru că acei covrigi și mere erau speciali, și îi aveau doar de Crăciun.

      Știu despre părinții tăi, și nu pot găsi cuvintele potrivite, dar totuși… e bine să te gândești că, fiind născuți într-o zi a dăruirii și a sufletului deschis, așa au fost și ei, asta a fost ”pecetea” vieții lor. Iar Crăciunul ar trebui să te ajute să te simți din nou aproape de ei, să îți aducă înapoi amintirile fericite. Bine, știu că nu e ușor să le separi din caier numai pe cele fericite, dar… eu cred că ei așa ar fi vrut ! De Crăciun, cred că ei ar fi vrut să ți-i amintești cu bucurie și duioșie.

      Oricum, acum deja a trecut Crăciunul, așa că, pot spera doar că a fost frumos, pe unde ai fost. După cum spuneam undeva, viața ta are încă multă magie, și asta e minunat în timpurile actuale.

      Je t*embrasse, bisous !

  5. mille merci pentru rândurile lasate la blogu’-mi… cu drag-bis, Mélanie

    • Sunt rânduri lăsate pentru că așa am simțit, și mi-a făcut plăcere, și nu trebuie să îmi mulțumești, dragă Melanie ! Îmi pare rău doar că am așa de puțin timp să trec prin locurile care îmi plac.

  6. Chiar spusesem zilele trecute cuiva că pentru mine Crăciunul are două fețe: bucuria că ne adunăm cu toții în familie și bucuria că măcar odată pe an sărbătorim (mai mult sau mai puțin conștient) nașterea Celui care ne-a învățat să iubim cu adevărat.
    >:D<

    • Florin, tu ai prins exact esența Crăciunului ! Și pentru mine, Crăciunul e un fel de simbol al reunirii familiei. Cât despre aspectul spiritual, pentru mine e reprezentat de acea senzație de care spuneam. E de parcă sufletul s-ar putea reînnoi, și totul devine posibil.
      Deși uneori durează doar cât Crăciunul, e minunat și atât ! Până ce viața reală își reintră în drepturi…

      Mulțumesc de trecere, și Sărbători fericite, cât au mai rămas !

  7. De acord cu tine. Iubire și liniște…
    Iată un apel de mobilizare a energiilor pozitive pentru țara noastră, în mai multe etape:
    http://georgevalah.wordpress.com/2013/12/28/apel-pentru-un-nou-inceput/

  8. Nici nu mă îndoiam că tu faci parte dintre cei ce simt cu adevărat spiritul Crăciunului, dragă Lili ! Iubire și liniște este și ceea ce ”respiră” blogul tău.

    Am urmărit linkul, mulțumesc, e o idee interesantă ! Sunt curioasă unde va duce.

    Te sărut, și Sărbători cu bine ! (Apropos, strămoșii noștri, și chiar unii țărani actuali, considerau Sărbători de iarnă toate cele ce încep cu Crăciunul și se termină cu Sf. Ioan Botezătorul, pe 7/01, trecând prin Sf. Vasile la 01/01, așa că, încă pot să îți mai spun urarea ! 🙂 )

  9. Florina ca sa-ti fie povara mai usoara, ia citeste aici http://www.vrn.ro/mircia-vlasa-si-a-batut-joc-din-nou-de-copiii-din-pungesti
    http://www.vrn.ro/in-prima-zi-de-craciun-a-batut-un-copil
    Ii doresc sa aiba parte si el si copiii lui de acelasi tratament dar nu de la oameni ci insusi Dumnezeu sa-l bata

  10. Iar am fost la spam ca să salvez comentariul tău, Aura !🙂 Cred că ele ajung la spam atunci când pui linkuri.

    Ce să spun, e dureros ce scrie acolo, și dacă am putea face ceva, cu dragă inimă am face-o ! Sigur că nemernicul își va lua plata, doar că mă întreb… chiar era nevoie să se ajungă aici ? Adică, răii pământului nu pot fi opriți înainte de a face rău ? Nu de noi, desigur… Noi suntem prea slabi.
    Mai bine tac, că iarăși încep să filosofez prea departe.

    Oricum, îmi doresc ca Sărbătorile să aducă liniște și copiilor din Pungești, și părinților lor reușită în lupta lor dreaptă.
    Știi, atunci când te simți neputincios, parcă nu îți mai vine nici să cunoști nimic, că tot nu poți interveni.

    Un An Nou cu bine și ție, draga mea, și fetei tale succes în anul care vine !

  11. LMA cu sanatate, “copila mea”…🙂 mille merci pentru urarile-ti calde lasate la “crossroads”(carrefour!), bucurii si satisfactii – profesionale si personale… azi si mereu!🙂 cu drag amical, Mélanie

    • Asemeni și ție, dragă Melanie, un An Nou cu bucurie, și realizări prin cei dragi, pentru că ale tale personale deja s-au văzut în cursul anilor !
      Să ne ”vedem” cu bine pe noul an !

  12. MUltumesc, si tie si alor tai un An Nou fructuos si plin de dorinte realizate, sanatate si ssi sccese la scoala pentru giner-miu, dde care sa fii mandra!😛

    • Pup și ție, Aura ! Oops, ai deja un ginere, păi și ăsta e un lucru bun !
      Ah, acum am prins ideea🙂, sigur, dacă o fi să fie ne încuscrim, mulțumesc de urări; atunci și norei mele drăguțe numai bucurii și succese !
      Pup pe toți !

  13. In ultimul timp sunt in spamul tuturor, WP, FB, asta ma determina sa ma intind ca un VIRUS si in alte zone, un virus impotriva caruia nu exista vaccin😛

    • Nuu, tu nu ești un virus, ești o rețea de apă subterană, neștiută, nevăzută, dar cu bune efecte pentru toți !
      Și dacă ești la spam, cred că e mai curând din pricina linkurilor. Deși, desigur, nu pot să spun asta cu siguranță, pentru că nu am cine știe ce cunoștințe tehnice.
      Pup încă o dată !


Leave a Reply

Categories

Cartea cu desene

Un loc in care am stins deznadejdea si am aprins speranta! Un loc cu praf de vise implinite!

ankalavinia

...din inima, cu suflet

drumuldinmine

Salut frumusețea din tine și în tăcere îți iubesc întunericul, OM.

Bio Vivo Terapii

Vindecarea este modul de comunicare al Spiritului!

biovivoblog

Bio este viata

Haide la ţară!

Viaţa unui orăşean la ţară. Ieşirea din sistem!

IMENSITATEA IUBIRII CU MARIA BOTNARU

Port cuvântul, că-i sunt omul, care-i duce-un rost, ca pomul: Nu-i pe lume armonie mai înaltă și mai vie, ca frumoasa POEZIE! Maria BOTNARU

nou despre nou

pace si lumina - pastrati rodul vietii

Zully's Words

Citește și mergi mai departe

Muzica care sapa

This WordPress.com site is the bee's knees

my virtual playground

I'm a global citizen and I live what I love... being here is also being away from elsewhere…:-)

Subconstientul genial

Speranta noastra spre nemurire

Trezire divina

Lumina si iubire - IUBITI-VA DRAGII MEI !!!

Alexandru V. Dan

Proza . Fantasy . Poezie . Eseu

Blogul unui om

Ești liber să trăiești.

Artele şi ştiinţele vieţii

Safiriu e sufletul meu, călător impregnat cu tainice lumi, amuş un catarg cu peri mătăsoşi, mânezi o crisalidă de cerneală.

Insula Ekklesia

Un blog pentru (tine)ri - Sa ai primavara in suflet mereu!

Genunchiul Lumii

blogolumea. strada sforii. poezie pierdută

naomikko

Have a great journey.

innerspacejournal

O revistă de explorare a frumosului din gând

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

